marți, 9 februarie 2010

Constienta sub anestezie

Sunt sigura ca cei mai multi dintre voi ati vazut filmul "Awake",povestea in care personajul principal este constient sub anestezie si simte si aude tot ce i se face.Ei,bine,da unele persoane chiar pot simti si auzi tot in timpul anesteziei fara a fi apte sa faca vreo miscare.Estimarile oamenilor de stiinta ar fi de 1 caz la 14.000 desi nu sunt foarte sigure aceste cercetari.Senzatia este exact ca aceea in care te afli intr-un cosmar si nu poti striga,nu te poti misca si nu poti face nimic(cred ca toata lumea a avut astfel de vise neplacute).

Sub anestezie generala pacientului ii este administrata o substanta pentru obtinerea inconstientei si usurarea durerii.Daca aceasta medicatie esueaza apare constienta.Anestezicele pe intelesul tuturor au 2 roluri:pacientul sa nu simta durerea si sa nu se miste.Daca doar medicatia pentru paralizie isi face efectul iar cea pentru somn si durere esueaza,pacientul resimte durerea dar nu poate face nimic.

Constienta sub anestezie este foarte rara dar durata si severitatea acesteia pot varia de la un caz la altul.S-a estimat ca un pacient din 1000 trec prin faza de constienta sub anestezie,insa trecatoare,fara sa-si aminteasca nimic dupa.De obicei aceasta teama determina multi bolnavi sa evite chirurgia si sa nu se mai opereze,ajungand la spital de multe ori cand este prea tarziu,dar multi nu stiu ca adevarata chirurgie moderna de azi este posibila numai cu ajutorul miracolului anesteziei.

Anestezia de azi este mult mai sigura datorita descoperirilor in farmacologie ce s-au facut in ultimii ani.Anestezia de azi este aproape de 50 de ori mai sigura decat a fost in anii 1980.

S-a demonstrat de asemenea ca un medic anestezist administreaza aproape 27 de milioane de anestezice pe an,de la cele mai simple pana la cele mai complicate proceduri cum ar fi operatiile pr cord sau transplanturile.Datoria medicului anestezist nu este numai sa administreze anestezicul ci sa-i supravegheze pacientului toate functiile si semnele vitale pe tot parcursul interventiei.

Cauze comune de constienta sub anestezie ar fi medicatia inadecvata tinand cont ca fiecare organism e diferit.

Anestezistii se asigura pe parcursul interventiei ca pacientul este inconstient folosind experienta clinica si monitorizarea continua.Medicul este dator sa-i comunice pacientului inaintea interventiei riscurile,modul de anesteziere,substanta,si sa-l linisteasca asigurandu-l ca va fi langa el pe tot parcursul operatiei si ca va fi monitorizat.Pacientii care cred ca au trait aceasta experienta de constienta sub anestezie ar trebui incurajati sa discute despre acest lucru dupa operatie,sa-si spuna trairile astfel ajutand si la continuarea studiilor.Mai jos o sa va prezint doua cazuri ale unor femei ce au suferit operatii de cezariana si care declara ce au trait in timpul interventiei desi erau sub anestezie:

Josephine Lutter: "Nu puteam sa ma misc sau sa vorbesc insa auzeam personalul medical vorbind in jurul meu.Tin minte perfect ca era unul dintre medici care avea accent australian si cerea sa fie chemat cineva de pe terenul de golf pentru a se ocupa de mine.Durerea bisturiului care-mi trecea prin carne era incredibila.Din fericire,dupa ce copilul a fost scos eu mi-am pierdut constienta,probabil mi-au dat mai mult anestezic."

Meryl Davies:"Durerea pe care o simteam era vie si atroce ca si cand ceva se misca prin mine.M-au anesteziat au inceput numaratoarea inversa si am adormit.Pana aici totul a decurs normal.Apoi intr-o fractiune de secunda mi-am revenit.Am fost ingrozita.In primele clipe nu-mi dadeam seama unde ma aflu,apoi am simtit o durere teribila.Apoi mi-am dat seama ca eram pe masa de operatie si am incercat sa-i strig pe doctori dar nimeni nu ma auzea."

Sper ca nu v-au ingrozit prea tare povestile celor 2 doamne si ca atunci cand o sa aveti nevoie de o interventie chirurgicala n-o sa aveti aceasta teama.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu